Pages

fredag 6 mars 2009

Flow eller hybris?

Vad härligt det är när det flyter, när man har flow. Kanske borde jag inte skriva så? Tänk om jag jinxar det nu så att jag får skrivkramp istället? Får ta chansen. Har skrivit 4-5 sidor på romanen sista dagarna. Dessutom ett flertal noveller, två nya låtar (inte helt klara) samt lite annat. Har flera nya romanidéer som jag inte kan låta bli att fundera på. Skriver ner allt i en bok för att jobba vidare på framöver. Har dessutom plockat upp en gammal idé till ett manus (TV-serie), men känner inte att jag kan gå in i det för mycket eftersom det är ett helt annat tänk och ett annat skrivande än romanformen. Vet ju inte ens om jag kan. Tycker det verkar så stort och lite läskigt att ta sig an,  men jag läste en massa böcker om att skriva manus för många år sedan när jag pluggade Teatervetenskap på Sthlms Universitet och blev väldigt inspirerad då. Man kunde ju tycka att teaterdramatik hade legat närmare till hands, men jag hittade flera bra böcker om film och TV på Hedengrens Bokhandel (Sturegallerian) under de åren och de plöjde jag och blev inspirerad. 

Kanske har jag bara fått en släng av storhetsvansinne? Fullständig hybris? Vad det än är som gör att det bubblar så i mig av idéer så försöker jag fånga upp och formulera dem på papper för att kunna ta fram och utveckla en regnig dag när det inte flödar fullt så mycket. 

5 kommentarer:

  1. Vad roligt att du har så mycket inspiration! Problemet är bara att det lätt blir kaos när man har för många idéer. Jag funderar just nu över hur jag ska kunna förbättra mitt manus samtidigt som jag är inne i skrivandet med den nya romanen. Det är rätt rörigt, kan jag säga:)
    kram
    Karina

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det låter härligt med alla dina projekt. Jag är mer av "en sak i tagen typ", men det är för att det passar mig eftersom jag lätt svävar ut och så blir ingenting bra:)

    SvaraRadera
  3. Det är så skönt när det bara flyter på. Det känns så bra och man får ett synligt bevis på att nogonting är gjort.

    Själv så målar jag också men jag trodde aldrig att det skulle kunna konflikta med skrivandet men det kan det göra. Har jag insett nu! Jag får ta till penseln när det känns bra att måla och skrivandet får vänta tills orden börjar pocka på. Annars blir det ingenting.

    Jag är nog inte kapabel till att vara inne i flera olika projekt samtidigt. Jag är tvungen att fokusera annars blir det för vingligt det jag gör.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Så du är släkt med Berit som bor i bibliotekshuset? Det vet jag mycket väl vem det är. Vilka fler är du släkt med i Sunne? Blir så nyfiken, kanske känner någon av dem!

    kram
    Karina

    SvaraRadera
  5. Ditt flow är minst sagt inspirerande :)

    SvaraRadera