Pages

torsdag 1 oktober 2009

Tentaångest + en liten tanke

Regn och rusk på Öland idag. Har min första tenta i pedagogik den här helgen. Den ska skickas in senast söndag kväll. Pluggar ju på distans så jag behöver inte åka iväg nånstans. Däremot blir tentorna, när man pluggar på distans, ofta rätt mastiga. Det är mest essä-frågor och inte något som kan slås upp precis. Det är ju ett sätt att undvika fusk, som att man låter någon annan svara på frågorna eller att man, som sagt, slår upp svaren hemma i sin ensamhet. Fem A4-sidor ska skrivas om pedagogik som vetenskap och dess olika problemområden etc. Man ska resonera självständigt kring den litteratur vi läst och noga redovisa alla källor och citat. Umeå Universitet (där jag läser) verkar ligga på samma nivå som Sthlms Univ. där jag läste teater- och musikvetenskap under ett par år i slutet av 90-talet. Läste på Växjö Universitet efter det liksom Högskolan i Kalmar och det var rena lekstugan i jämförelse. Jag är glad överlag att nivån verkar hög, men just nu då jag sitter med tentan i handen är jag inte lika glad ;) Suck! Satt igårkväll och letade runt bland skrivarkurser och drömde om att gå en sån istället. Ska snart söka inför våren och hade tänkt fortsätta med pedagogiken, men just nu vill jag bara SKRIVA. Vi får väl se vad det blir. Har två veckor på mig att bestämma mig.
Dags att återgå till tentan. Puh! Avslutar med något fint jag läste nyligen:

Man letar efter LYCKAN
och tror den är en sol
så finns den i skuggan
som en liten blyg viol.

Så är det ofta tycker jag. Det är de små sakerna, de som inte gör så mycket väsen av sig, som ofta skänker den största glädjen. Just nu är det en härlig kopp med ICA´s goda ekologiska kaffe. Sååå gott!!! Och ekologiskt!!! En bit choklad till det, ett tänt ljus och en katt i knät. Lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar