Pages

söndag 27 januari 2013

Crossover- och ungdomslitteratur

Mycket bra artikel i SVD idag om ungdomslitteratur och crossover-litteratur (allåldersböcker). En genre som jag älskar och som jag tycker många gånger håller en mycket högre kvalitet än den s.k. vuxenlitteraturen, inte minst i Sverige, men som ofta behandlas styvmoderligt och lite nedlåtande från s.k. finkulturellt håll. Inget att bry sig om. Dessa ktitiker och andra tyckare sitter fast i prestige och fördomsfullhet och förstår inte vad de missar. Har man svårt att hitta böcker som engagerar en och får fart på läshungern så rekommenderar jag att leta bland ungdomsböckerna. Där hittar man spänning, kärlek, äventyr och dramatik, ofta mycket välskrivet och välgestaltat. En dag ska mitt namn och mina berättelser också finnas på de hyllorna. Vänta bara ;) Artikeln hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar